Maria Bergholtz
Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Insight Competence ger sin syn på rekryteringsåret 2022

Hur summerar man året som gått 2022 inom rekryterings- och bemanningsbranschen? Hos oss på Insight Competence har det hänt mycket och vi har både vuxit i antal medarbetare och vunnit priser, såsom DI Gasell utmärkelsen. Och framförallt har vi haft väldigt roligt på vägen! Det är ju i utmaningarna vi växer och att lämna en pandemi bakom oss men gå rätt in i ett ansträngt ekonomiskt läge har varit minst sagt spännande. Vi ställde några frågor till vår VD, Maria Bergholtz, kring hur hon skulle sammanfatta året för Insight Competence och inom våra nyckelområden marknad, media, försäljning och analys.

Vilka utmaningar har Insight Competence stått inför under det gångna året?

En utmaning har varit att hitta rätt kandidater. Under 2022 har det onekligen varit kandidaternas marknad. Det är många som rycker i samma kompetens vilket ger kandidaterna större utrymme att vara kräsna vid val av arbetsgivare och det blir i sin tur svårare för arbetsgivare att locka över talanger.

Detta går även hand i hand med utmaningen för oss som rekryteringsbyrå att parera de trender som uppstår vad gäller vilka kompetenser som efterfrågas. I perioder kan vi se en hög efterfrågan bland många kunder på samma typ av erfarenhet och kompetens och då gäller det att hänga med i svängarna och kunna hitta dessa talanger. Detta innebär också att det uppstår arbetstoppar hos oss, där vi under ett kvartal kan ha massor att göra medan nästa kvartal är lugnare. För att kunna balansera detta behöver man ha en flexibel organisation.

 

Vad har ni gjort för att utveckla och förbättra er verksamhet och vilka resultat har dessa åtgärder gett?

Vi har behövt skruva på kommunikationen kring vårt konsulterbjudande för att få fler talanger att hitta till oss och vår Konsultpool. Det har gett goda resultat då vi under 2022 haft kontakt med många som har valt att byta konsultbolag till oss för att de finner oss trygga, engagerade, lyhörda och branschkunniga.

Det är viktigt att man som rekryterings- och bemanningsföretag förstår att det inte fungerar att bara tillsätta en konsult och sedan släppa iväg hen på uppdrag. Våra konsulter är våra kollegor och vi tar hand om dem som vi tar hand om varandra. Vi finns där för våra konsulter före, under och efter uppdraget.

Vidare, eftersom det varit kandidaternas marknad detta år, har vi behövt utmana våra kunder för att säkerställa att rätt person hamnar på rätt plats utifrån kundens behov. Givet hur snabbt medielandskapet förändras har vi även inlett ett samarbete med IAB för att säkerställa att våra konsulter besitter den kompetensen som krävs i de roller de tillträder. Här kan du läsa mer om vårt IAB samarbete.   

 

Vad har hänt inom rekryteringsbranschen under 2022 som du förväntade dig skulle hända? Har något hänt som du inte förväntade dig? 

Vi förstod att rekryteringen skulle ta fart efter pandemin, men det blev en intensivare start på året än vi hade förutspått och det var en utmaning att hinna med alla rekryteringsuppdrag. Mot hösten, och som ett resultat av det mera ansträngda ekonomiska läget, började vi se en avmattning i rekryteringarna och även en liten trend mot att vissa bolag valde att sköta sina rekryteringar inhouse.

Överraskande för oss är att många organisationer tänker relativt kortsiktigt i sina personalfrågor och vi är även lite förvånade över att det är så olika tankar kring att jobba på distans/kontor. Många har börjat kalla tillbaka sin personal till kontoren vilket påverkar rekryteringen då det inom vissa områden är väldigt vanligt med önskemål om hybrid- eller distansarbete. Ett exempel på ett företag som dock gått i en annan riktning är Spotify som tillåter sin personal att arbeta helt remote vilket har gett fantastiska resultat. Därmed har de också blivit utnämnda till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022.

Jag tror att vinnarna är de som tänker långsiktigt och på personalstyrkan som helhet. Man ska aldrig låta medarbetarna gå på knäna och bli utbrända, utan man måste bygga en bra grund. Satsa er ur krisen istället för att fega ur. Det är medarbetarna som är nyckeln till framgång i varje organisation.

 

Är det något ni tar med er från 2022 in i 2023? 

Det kommer fortsätta vara en försiktig marknad och tyvärr så kommer vi nog få se och höra om fler nedskärningar i många organisationer. Men i och med detta kommer det att finnas ett ovanligt högt antal duktiga och kompetenta personer på arbetsmarknaden 2023. Är man som arbetsgivare snabb och smart nu och vågar satsa, så kan man redan nu plocka grymma stjärnor som vanligtvis ej är tillgängliga.

 

Hur skulle du beskriva det gångna året med bara tre ord? 

Utmanande, utvecklande och roligt!

 

Vad har du för goda råd till företag gällande rekrytering och kompetensförsörjning nu då vi går in i 2023? 

 

Jag skulle framförallt vilja lyfta fyra delar:

Var en bra arbetsgivare
Det handlar väldigt mycket om att vara en bra arbetsgivare. Kandidater som söker nya jobb idag söker inte nya arbetsuppgifter utan snarare en ny kultur med sunt ledarskap. De företag som aktivt jobbar med sitt ledarskap kommer att bli vinnare vad gäller att locka till sig nya medarbetare och framförallt att lyckas behålla de befintliga medarbetarna.

Ta hjälp med rekryteringen
Gör inte rekryteringen själv. Ta extern hjälp som har kompetensen, nätverket och tiden till att göra en bra rekryteringsprocess.

Överbelasta inte personalen
Belasta inte befintlig personal när det sker snabba personalförändringar, lös det genom att stärka upp med duktiga konsulter som kan avlasta befintligt team och fortsätta växa tillsammans med nöjda medarbetare och en sund kultur.

Var noga med behovsanalysen
Lägg tid på att göra en bra behovsanalys som är tydlig kring vad ni söker. När väl rekryteringsprocessen är igång och ni har bra kandidater på bordet, agera snabbt med att ta beslut och signa kandidaten. Det är många som rycker i samma kompetens och ibland finns det helt enkelt inte tid att tänka för länge.

Läs mer om våra tjänster och hur vi kan hjälpa er med rekrytering och bemanning till er organisation.

 

 

Kontakta Maria Bergholtz

Maria Bergholtz, grundare och VD för Insight Competence har över 20 års erfarenhet i mediebranschen inom försäljning, kundansvar och rekrytering. Relationer och försäljning ligger henne varmt om hjärtat och hon älskar verkligen utmaningen att hitta rätt kompetens och personlighet till rätt uppdrag.

Läs mer

Insight Competence har inte bara utmärkt branscherfarenhet utan levererar dessutom en utomordentlig servicenivå – fanns alltid tillgängliga under hela rekryteringsprocessen för att svara på frågor och för att hålla mig uppdaterad kring var i processen vi befann oss. Jag kan starkt rekommendera Insight Competence – högsta betyg från mig!

– Jenni Strand, Adform