27 oktober, 2021
Återkoppling i en rekryteringsprocess – Varför är det så svårt?
Maria Bergholtz, VD och grundare av Insight Competence får ofta höra hur dåliga rekryterare är på att återkoppla i en rekryteringsprocess och blir lika förvånad varje gång. I denna intressanta krönika delar Maria med sig av sin reflektion i ämnet. Vad är det som är så svårt med just återkoppling?
”Jag sökte runt 30 jobb. Fick återkoppling på tre” ”Var i slutprocess, men vad hände sen?” ”Efter intervjun fick jag jaga rekryteraren om återkoppling, väntar fortfarande på svar”
Citat från kandidater som speglar en verklighet som ingen vill kännas vid.
Respektera tiden kandidaten har lagt ner
Jag får ofta höra hur dåliga vi rekryterare är på att återkoppla och blir lika förvånad varje gång. För mig är återkoppling en självklarhet men jag inser att det inte är det för alla. Synen på rekryteringsbranschen har förändrats, tyvärr till det sämre när det gäller just återkoppling. Vad är det som är så svårt med att återkoppla till en kandidat? Tidsbrist lever vi alla med. Men vilken rekryterare har viktigare saker att göra än att svara en kandidat? Det är väl det vårt jobb går ut på? En person som har bemödat sig med att skicka in sitt CV, lagt ner tid på ett personligt brev och visat intresse för ett jobb, borde väl rimligtvis få ett svar!
Mitt motto är att alltid leverera en bra kandidatupplevelse, med kontinuerlig återkoppling. Jag vill att kandidaten ska få en positiv bild av mig som rekryterare, men också en positiv bild av företaget som jag rekryterar till. En annan viktig aspekt är att den kandidat som söker sig till ditt företag idag kan också vara en potentiell kund eller samarbetspartner i framtiden. Vågar du då strunta i något så viktigt som att svara?
Dålig upplevelse ger dåligt rykte
Kunden som anlitar ett rekryteringsföretag borde ställa skyhöga krav på den rekryteringsfirman man väljer att anlita. Jag har under mina tio år som rekryterare sällan fått frågan från våra kunder: – Hur jobbar ni med återkoppling till sökande kandidater? Jag tycker att det är en fråga som bör ställas, för det är ditt varumärke som framstår som dåligt om du anlitar en rekryterare som glömmer återkopplingen till kandidater. En dålig kandidatupplevelse från flera personer leder snabbt till ett dåligt rykte, och skadar ditt arbetsgivarvarumärke. Återkopplingen behöver inte alltid vara personlig, men man ska få ett svar.
All återkoppling är bra återkoppling i en rekryteringsprocess
När du däremot är med i en process och har varit på en eller flera intervjuer, då är personlig återkoppling en grundsten. Jag brukar tänka att har jag inget att återkoppla, ja då återkopplar jag just det. Jag kanske inte fick svaret från kunden den dagen som det utlovats, men då ringer jag kandidaten och säger just det, för att kandidaten ska slippa gå hemma och undra varför ingen hör av sig. Det är så lätt och kräver inte många minuter. Det kan räcka med ett mail där man enkelt skriver: – ”Jag hade hoppats att få svar från kunden i dag hur processen ska fortlöpa men jag har ännu inte fått svar. Återkommer så snart jag hör något”.
Kan du som rekryteringsfirma inte göra den återkopplingen på grund av tidsbrist, då är det dags att anställa flera rekryterare till ditt företag! Glöm inte återkopplingen bara!
Krönika skriven av Maria Bergholtz grundare och VD på Insight Competence AB
Vi på Insight Competence är experter på rekrytering och bemanning inom marknad, media, försäljning och analys. Tack vare vårt starka nätverk av kandidater, våra processer som bygger på kreativ headhunting och search samt vår flexibilitet kring att skräddarsy rekryteringsuppdraget är vi det bästa alternativet för att hjälpa företag att hitta sin nästa stjärna.
Läs mer om vår rekrytering och bemanning här!