Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Personlighetstester vid rekrytering – En het potatis och en branschdelare

Idag är det vanligt att kandidater ombeds göra olika kompetens- och personlighetstester vid rekryteringsprocesser. Testerna ska visa om kandidaten är lämpad för ett visst jobb. Men vad är det för tester som avses och finns det både för- och nackdelar? Så här jobbar vi på Insight Competence…

Vilka typer av personlighetstester brukar rekryterare/arbetsgivare använda och vad syftar de till?

I de flesta fall mäter tester antingen problemlösningsförmåga eller personliga egenskaper. I många processer används bådadera. Vid framtagande av kravprofilen listar många arbetsgivare personlighetsdrag eller kompetenser som de anser är önskvärda för den aktuella rollen. Testerna ska sedan visa om kandidaten har de typ av kompetenser och den personlighet som krävs.

Hur stor del har kompetensbaserade tester i helhetsbedömningen och bör de alltid användas?

Frågan är omdiskuterad av såväl kandidater som rekryterare och faktum är att det faktiskt till viss mån är lite av en branschdelare. Idag pratar man mycket om fördomsfri rekrytering, dvs processer där t.ex. kön, ålder och etnicitet inte har någon betydelse. Detta ska naturligtvis vara en självklarhet men undersökningar visar att den mänskliga faktorn spelar in mer än vi tror. Vi tenderar att ta beslut på magkänsla, anställa personer som liknar oss själva och göra en del subjektiva bedömningar. För att ge alla sökande liknande förutsättningar och för att se individers potential jobbar många bolag flitigt med personlighetstester för att på så sätt göra en mer rättvis bedömning redan i urvalsprocessen.

Hur känner kandidaterna kring kompetensbaserade tester i rekryteringsprocessen?

Kandidatupplevelsen vad gäller personlighetstester vid anställning kan skilja sig åt. Vissa personer gillar tester medan andra vittnar om att de känner en viss oro och ibland även frustration när de ombeds göra  ett test. En del har blivit bortvalda i processer på grund av att testresultaten inte visade ”rätt” trots bra CV och bakgrund.

Till viss mån håller vi på Insight Competence med om kritiken. Det finns en risk att överanvändning av tester tenderar att kategorisera individer i fack. Har man som rekryterare inte rätt utbildning och erfarenhet av att tolka ett test så blir det lätt en alltför enkelsidig bild som målas upp av en person. Det är svårt att skatta sig själv, vilken man gör i personlighetstesterna. Dagsform, trötthet och stress spelar självklart också in i resultaten, inte minst i de test som mäter logik och problemlösningsförmåga.

Hur använder vi på Insight Competence tester i rekryteringsprocessen?

Vi ser tester som ett komplement till CV och intervju. Det är en ytterligare chans för kandidaten att lyfta kompetens och potential. Vi brukar rekommendera tester lite senare i processen när det endast är ett fåtal kandidater kvar. Är det särskilda personlighetsdrag som arbetsgivaren vill att vi tittar extra på är testerna ett ytterligare verktyg att hitta den mest kvalificerade kandidaten. Detsamma gäller när det kommer till att bedöma en individs förmåga att lösa komplexa problem. Vi använder sällan testerna i sig som urval utan väger in resultaten efter att ha bedömt CV och genomfört de strukturerade intervjuer som vi alltid strävar efter att göra.

Hur kan du som kandidat förbereda dig för personlighetstester?

Som kandidat tycker vi inte att du ska oroa dig för eventuella tester vid en rekryteringsprocess. Seriösa rekryteringsbolag ska ge dig en återkoppling efter att du har ombetts genomföra ett test och då få möjlighet att diskutera resultaten och förklara mer. Vi förstår att det skulle kännas bra att kunna öva på denna typ av tester hemma innan man ska göra det skarpt i en rekryteringsprocess. Det finns en del sajter som erbjuder kompetensbaserade tester men många är betalvarianter. Vi har hittat några ställen där man dels kan läsa mera om testen; hur de är uppbyggda, vad som är viktigt att tänka på etc och även få prova att göra mindre delar av begåvningstesten gratis för att få en känsla för vad som förväntas.

 

Hos hos på Insight Competence är du i goda händer, både som kund och kandidat. Vi är certifierade i PAPI, MAP och Matrigma. Vill du veta mer om hur vi jobbar med dessa test och vår rekrytering är du varmt välkommen att höra av dig till oss genom kontaktformuläret nedan.

Här kan du läsa mer om våra tjänster:

Kund: Rekrytering & Bemanning

Kandidat: Konsultpoolen 

 

Kontakta oss

Behöver du hjälp med rekrytering, bemanning eller konsulttjänster? Eller är du kanske intresserad av att gå med i vår konsultpool? Använd vårt formulär nedan så hör vi av oss till dig omgående, alternativt maila oss på info@insightcompetence.se.

Lediga jobb

Vi på Insight Competence är proffs på att matcha ihop rätt person med rätt arbetsgivare. Vi får in nya uppdrag hela tiden och vill gärna träffa dig. Oavsett om du aktivt söker jobb eller om du bara har börjat fundera på nästa steg – hör av dig så bokar vi in ett möte!

New Client Director

Till TV4 söker vi nu till en ny roll, New client director till vårt kontor i Stockholm. Som New client director kommer du ha en viktig roll i arbetet med att öka TV4:s marknadsandel men framförallt vara en nyckelspelare i att fortsätta driva TV4:s digitala acceleration genom högt fokus på nykunder och branscher där vi ser en potential för ökad marknadsandel inom digital annonsering. Du kommer att ansvara för att proaktivt, strategiskt och långsiktigt bearbeta ett antal fördefinierade kunder och branscher. Din kundlista består av ett fåtal befintliga kunder och dess mediebyråer men framför allt av ett antal företag inom branscher vi definierat med stor framtida potential.

Läs mer
Account Manager

Nu söker vi en hungrig säljare som vill ta nästa steg i karriären och utvecklas som Account Manager på Rabble. Rabble är en nylanserad och snabbväxande marknadsföringsplattform som hjälper varumärken att driva ökad försäljning, lojalitet och kännedom på ett helt nytt sätt. Med hjälp av cashback-erbjudanden och ett kampanjverktyg i världsklass kan varumärkesägare nu påverka shoppingbeteendet oavsett var konsumenten handlar. Vi söker nu en driven och motiverad person som fokuserar på att identifiera nya kunder och komma i kontakt med varumärken som inte känner till Rabble från tidigare. Du behöver ha 1-3 års erfarenhet från B2B försäljning. Det är en stor fördel om du jobbat inom reklam-/marknadsföringsbranschen innan. Har du dessutom erfarenhet från övriga nordiska marknader är det en stor fördel. I rollen som Account Manager jobbar du med allt från prospektering, mötesbokning och första kontakt till att stänga affärer Känns det lockande så här långt ? - då ska du söka rollen som Account Manager till Rabble! Placeringsort: Stockholm, Wallingatan

Läs mer
Insight Consultant (ICA Sverige)

The Insight Consultant will act as a trusted advisor to our retail partner (ICA Sverige) and provide thought leadership, consulting services and customer-led insights in order to drive collaborative engagement and support the retailer’s strategic initiatives. The role will be based on-site with our retail partner in order to integrate customer data into the decision making processes through IRi’s proprietary technology. They will foster the day to day relationship between IRi and our retail partner to help drive mutually beneficial value.

Läs mer