Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Insight Competence möter Gun Ekeman – Konsult inom media

Hos oss på Insight Competence har vi många fantastiska konsulter ute på uppdrag inom mediabranschen. En av dem är Gun Ekeman som har jobbat inom media i nästan 35 år. Sedan Insight Competence startade 2016 har vi haft nöjet att få följa Gun i hennes karriär och förmedla flera av hennes uppdrag. Under hennes pågående uppdrag som Client Manager på en av Sveriges främsta mediebyråer passade vi på att ställa lite frågor. Hur ser hon på mediabranschen, hur ser hennes roll ut och en vanlig dag i hennes arbete?  Gun berättar även vad hon uppskattar mest med att vara konsult och delar med sig av sina bästa tips och råd till dig som funderar på en karriär inom media.

Hej Gun! Du är ju en väldigt eftertraktad konsult inom mediebranschen. Hur länge har du jobbat på mediebyrå och vad är det med just denna bransch som intresserar dig?

– Jag har jobbat i nästan 35 år i branschen med olika uppdrag såsom kundansvarig och projektledare. I ca 7 år drev jag även eget företag inom media. Det som fascinerar mig så mycket med mediebranschen är människorna som arbetar på en mediebyrå. Det finns en genomgående syn på att problem skall lösas och jag har nog kommit fram till att jag är beroende av deadlines, berättar Gun och skrattar ljuvligt. Det blir ett härligt rus i kroppen när något man tror var omöjligt faktiskt gick att genomföra.

Gun fortsätter: – Jag är så imponerad av alla som jag arbetar med, för det fokuseras något oerhört på att bygga team och man är på ett sätt beroende av varandra för att lyckas. Den teamkänslan älskar jag.

Hur skulle du beskriva din roll som konsult samt samarbetet med Insight Competence?

– Idag arbetar jag som Client Manager. I den rollen är man bryggan mellan kund och projektteam och agerar kundens röst internt på byrån. En Client Manager ser till att briefen från kunden blir både förankrad och förstådd inom projektteamet samtidigt som man är bollplank när frågor uppkommer. Man sätter den övergripande strategin för mediakommunikationen, endera tillsammans med en kundansvarig eller själv. Vidare är en Client Manager ansvarig för att hålla koll på att samtliga deadlines i projektet hålls och även ansvarig för uppföljning och kundlönsamhet.

– Något jag alltid känner som konsult på IC är att det är väldigt tryggt. Jag har flera rekryteringskonsulter som har min rygg och som alltid sätter mitt bästa först och ser till att jag har det bra hos min arbetsgivare. Jag känner ett fint stöd av min konsultmentor, Linda Skyllner, som jag alltid kan vända mig till. Som konsult på IC får man ett mervärde. Vi erbjuds kompetensutveckling och flera gånger om året anordnas det konsultträffar där jag får träffa andra konsulter där vi ofta bjuds på frukost, AW och inspirationssamtal. Dessa träffar är också en möjlighet att kunna utbyta erfarenheter och inspiration.

 

”Gun är vår klippa och något utöver det vanliga. Hon är en otroligt kompetent, erfaren och högt eftertraktad konsult! Gun är alltid trygg med våra kunder, nya situationer och att integrera med nya människor. Hon tar ägandeskap och ansvar på alla platser hon är på och blir oerhört omtyckt vart hon än sätter sin fot. Vi är stolta och tacksamma över att ha Gun som konsult hos oss och som ambassadör för hela Insight Competence- Linda Skyllner, Rekryteringskonsult, Insight Competence ”

Du har ju stor erfarenhet kring att vara konsult och har en lång, gedigen bakgrund från  mediebyråer. På vilket sätt bidrar du som konsult till byrån och ditt team?

– Som konsult kommer du oftast in i en period där avlastning behövs och du vet från start att du är där för att underlätta och göra skillnad för gruppen. Jag är väldigt prestigelös. Ett mantra jag ofta går under är; Som konsult ska du ha mockasiner på dig och inte spikskor.

– Huvudsaken är att jag alltid kan vara behjälplig för den befintliga personalen, det ger mig en stor tillfredsställelse och gör att jag känner att jag gör nytta på ett individuellt plan. Jag som människa är väldigt glad, nyfiken och trygg i mig själv. Detta resulterar mycket i att jag kan lugna ner tempot lite och även vara en stöttande hand till mina kollegor som behöver det.

Vad skulle du säga är det bästa med att vara konsult hos Insight Competence?

– Tryggheten i att ha en nischad, kunnig och engagerad arbetsgivare är ovärderligt. Speciellt eftersom majoriteten av rekryteringskonsulterna själva har en bakgrund och erfarenhet från branschen. Det ger dem en unik förståelse för hur mediebranschen fungerar och hur vår vardag ser ut. En fördel är också deras stora nätverk och kontakter vilket gör att jag känner mig extra trygg som konsult hos dem.

Vilka fördelar ser du med att jobba som konsult i mediebranschen?

– Förmånen att få jobba på olika mediebyråer ger mig möjlighet att utvecklas och lära mig mer om denna bransch som ständigt är under förändring. Samarbetet med alla härliga personer ger mig en kick och personlig tillfredsställelse av att vara till nytta från dag ett. Sen ska jag inte sticka under stol med att det finns en frihet för mig att arbeta i interimsvärlden. Gig-ekonomin ger mig en chans och en frihet att själv välja väg när mitt uppdrag är slut för att t.ex. kunna göra en längre resa, ta ett nytt uppdrag, gå en kurs osv.

Vad finns det generellt för fördelar med att arbeta på mediebyrå och vad kan du ge för råd till den som funderar på att ta steget till att bli konsult inom mediebranschen?
  • Du kan arbeta var du vill. Mediebyråer finns i hela världen.
  • Du blir en del av en oerhört utvecklande bransch med oändliga möjligheter och samarbeten med olika annonsörer som ofta är spridda inom ett stort antal olika branscher.
  • Var öppen och nyfiken och se det som en unik chans att lära sig och bli en del av en bransch som ständigt är i förändring
  • Testa dig fram för att se om du trivs bäst som specialist eller generalist. Ge varje roll en chans ett par månader och ta det därifrån.
  • Var prestigelös. Det är A och O.
  • Våga ta för dig och visa vad du kan men glöm inte att det alltid är laget före jaget. Teamwork är hemligheten för både din OCH företagets framgång.

 

Är du intresserad av att veta mer om hur vi arbetar med kompetensförsörjning till mediebranschen och vilka roller det finns för dig att söka? Läs mer om vår Konsultpool och kontakta oss idag.

Till Konsultpoolen