Maria Bergholtz
Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Vad gör en mediebyrå? Insight Competence och Carat förklarar

Insight Competence grundades 2016 för att fylla ett hål i mediebranschen. Det fanns ett stort behov av att snabbt tillsätta konsulter för kortare uppdrag för mediebyråerna. Men vad är egentligen en mediebyrå och hur kan vardagen se ut för de som jobbar där? Det ska vi ta reda på tillsammans med Maria Bergholtz, VD på Insight Competence samt en av våra samarbetspartners Madeleine Jarehov, vd på Carat – en av Sveriges ledande mediebyråer.

Maria Bergholtz_Madeleine Jarehov

Maria Bergholtz, vd & grundare Insight Competence tillsammans med Madeleine Jarehov, vd på Carat.

 

Medielandskapet är under snabb förändring och mediebyråernas uppdrag har utvecklats enormt mycket de senaste åren. Kärnverksamheten består i att investera kundernas mediebudgetar på ett sätt som skapar tillväxt och som möter framtagna KPI:er på både kort och lång sikt. Vidare har mediebyråerna en mer central roll då man har stor access till data om både omvärlden, konsumenterna och hur effekten ser ut av utarbetad strategi. Det ger en ökad efterfrågan på konsultativ rådgivning i en rad strategiska beslut för att fortsatt nå framgång och tillväxt.

Kompetensförsörjning till mediebranschen

Maria Bergholtz, vd och grundare av Insight Competence, hade jobbat mycket med mediebyråer och hade stor inblick i mediebyråns vardag. Hon hade dessutom ett stort nätverk där, vilket har vuxit sig större år efter år. Hon såg att det ständigt saknades folk och att det var hög omsättning på personal. Där och då föddes tanken om att starta en mediepool, som försåg byråer med specialistkompetens. Efter att ha framfört idén för ett par VD:ar på byråer, så fick hon snabbt bekräftat att det fanns en efterfrågan på en dylik tjänst. Mediebyråerna hade ett stort behov av att täcka föräldraledigheter, sjukskrivningar och arbetstoppar.

– Vi har varit verksamma sedan 2016 och mediebyråerna har varit våra främsta samarbetspartners under alla dessa år. Det behovet som mediebyåerna har av att anpassa sig till ett föränderligt arbetsklimat och ständigt vara relevanta i sitt affärserbjudande, gör att deras affär står och faller på att ha relevant kompetens vid rätt tidpunkt. Där kommer vi på Insight Competence in och hjälper med kompetensförsörjningen i form av konsulter eller rekryteringar, berättar Maria.

Mediebyråns fokus och arbetssätt med kundresan som utgångspunkt

Mediebyrån Carat grundades för över 50 år sedan och var då den första mediebyrån i världen, med utgångspunkt i att förstå konsumenten och därigenom hjälpa sina kunder till tillväxt. Idag har Carat över 12 000 konsulter globalt och är representerade i över 100 länder, och ingår i dentsu Sweden, som än del i ett globalt kommunikationsnätverk. Madeleine Jarehov jobbar som vd för  Carat Sverige och berättar mer om mediebyråns uppdrag:

– En mediebyrå är en partner till kunder och byråer som ger konsultativa råd inom affärsutveckling, kommunikation och marknadsföring. Det kan vara väldigt breda frågor som vi dagligen rådger inom vilket just gör att många talanger är nyfikna på vår bransch. Dagligen hjälper vi på Carat och samtliga av Sveriges mediebyråer våra kunder att nå igenom mediebruset på ett optimalt sätt för att nå sin målgrupp och därigenom skapa framtida tillväxt, förklarar Madeleine Jarehov och fortsätter:

– Jämfört med förr så erbjuder dagens mediebyråer en mer heltäckande lösning kring hur varumärken ska maximera kundresan i syfte att öka kunders lojalitet och även öka tillväxten av nya kunder. Inom vår koncern brukar vi sätta ihop ett unikt kundteam med specialister inom strategi, innehållsproduktion, medieplanering, medieköp och konverteringsanalys. Allt för att skräddarsy ett team som med sina kompetenser tillsammans kan briljera och tillföra relevant kompetens till kundens utmaningar och mål. Alla kunder har olika förutsättningar och därför är just hur man sätter samman sina kundteam otroligt viktigt.

Om vi ser hur vi taktiskt arbetar så börjar ofta en mediebyrå med att utforma en övergripande kampanjstrategi för t.ex. en kommande lansering – i samspel med kundens övriga byråer – med riktlinjer kring vilka kanaler som bör användas och hur, baserat på insikter om marknaden och målgruppens beteende. När kampanjstrategin är satt hjälper sedan mediespecialister till med medieköp för kanalerna som identifierats och efter avslutad kampanj följer byrån upp resultatet.

Madeleine fortsätter:
– En viktig del i mediebyråns arbete handlar även om att dra lärdomar, både långsiktigt och kortsiktigt, så att vi tillsammans med kunden och deras partners hela tiden har ett ”growth mindset” och skapar tillväxt.

Olika nivåer av specialistroller

Att börja på en mediebyrå öppnar en fantastiskt förståelse för vad kommunikation kan göra för en kunds tillväxt, och tillhör man en nätverksbyrå finns det möjligheter inom både CXM, Creative och Media – lokalt och globalt. Ser vi till media finns det oftast roller såsom projektledare och specialistroller i olika former och i olika grad av senioritet, förklarar Madeleine.

– Vill du vara en konsultativ affärspartner där du i olika byråkonstellationer tillsammans med din kund, andra byråer och interna specialister tar fram unika lösningar så kan projektledarrollen vara passande. Är du nyfiken på vad som driver ett visst beteende kan rollen som strateg vara något för dig. Det finns också en rad olika roller för den som vill bli expert inom ett nischat område, förklarar Madeleine.

Maria fyller i:

– Specialistroller som vi på Insight Competence rekryterar till kan exempelvis vara tv-planerare, print-planerare, digital planerare och online video-planerare som rådger kunder kring hur de på bästa sätt når målgruppen inom den specifika kanalen. Det finns också roller som ansvarar för att rekommendera rätt mix av medier, exempelvis Head of Broadcast.

Finns det några utmaningar med att arbeta på en mediebyrå?

– Vi brukar prata om vikten av att omfamna förändring. Vi lever i en konstant föränderlig värld och det är viktigt att man som individ tycker om att vara med och påverka – det gör vi dagligen, säger Madeleine och nämner ett par egenskaper som är fördelaktiga att ha:

– Att vara nyfiken, tycka om att träffa människor, vara framåtlutad och tänka nytt är viktigt för att trivas. Sedan är det även stora ekonomiska investeringar som man ansvarar för å kunders vägnar så att vara noggrann skulle jag säga är ett grundkrav. Det är många miljoner som vi ansvarar för!

Vilka är fördelarna med att jobba på en mediebyrå?

– Du blir aldrig fullärd, den ena dagen är aldrig den andra lik! Är du nyfiken och villig att lära så får du en holistisk och bra överblick av alla delar som berörs inom kommunikation. Konsumentens beteende ändras hela tiden och vi som mediebyrå behöver förstå hur vi ska nå konsumentens hjärta, vilket man på olika sätt kan arbeta med på en mediebyrå. Oavsett om du har målet att bli Sveriges bästa programmatiska rådgivare, att göra de skarpaste förhandlingarna inom medieköp för tv, eller vill driva kundens strategi framåt kan du hitta en passande roll på en mediebyrå, säger Madeleine.

Maria tillägger:

– Du får chans att vara kreativ, ständigt utvecklas och möta många nya människor. Vill du veta mer är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Insight Competence. Vi som jobbar här har själva erfarenhet från branschen och har hjälpt många kandidater att hitta rätt i karriären. Det trillar ständigt in spännande uppdrag och vi knyter gärna kontakt med potentiella kandidater som är nyfikna på att jobba inom mediebranschen.

Fem vanliga roller på en mediebyrå:
  • Strateg – Leder strategiska frågor och en viktig kompetens som projektledaren tar in i kunddialoger vid affärsstrategiska frågor. Oftast del av årsstrategier och även vid unika uppdrag som syftar till att lösa en affärsutmaning hos en kund. Driver insikter baserade på relevant data som övriga kompetenser identiferat och säkerställer ett holistiskt strategiskt ramverk.

 

  • Projektledare – ytterst ansvarig för vår övergripande strategi och är huvudkontakten med våra kunder och deras huvudpartners. Driver kunden och säkerställer att vi tar in rätt kompetens både kortsiktigt och långsiktigt. Har även det kommerciella ansvaret för kundernas avtal med mediebyrån.

 

  • Social Media Manager – guidar varumärken kring hur de ska synas i sociala medier.

 

  • Broadcast Director – guidar kunden kring den bästa mediemixen för att nå målgruppen via tv, online video och radio.

 

  • Campaign Manager – säkerställer att allt operativt går live enligt plan och leveranskvalitén för kundernas olika kampanjer.

 

Är du nyfiken på Insight Competence aktuella uppdrag och vad vår Konsultpool kan erbjuda? Läs mer här eller kontakta oss här

 Konsultpoolen Lediga jobb 

 

Kontakta Maria Bergholtz

Maria Bergholtz, grundare och VD för Insight Competence har över 20 års erfarenhet i mediebranschen inom försäljning, kundansvar och rekrytering. Relationer och försäljning ligger henne varmt om hjärtat och hon älskar verkligen utmaningen att hitta rätt kompetens och personlighet till rätt uppdrag.

Läs mer

Nyheter

Ta tag i din ledarskapsutmaning med Maria Bergholtz
Ta tag i din ledarskapsutmaning med Maria Bergholtz
Läs mer
Sluta rid på ert varumärke – Det är dags att bli en arbetsplats som alla drömmer om
Sluta rid på ert varumärke – Det är dags att bli en arbetsplats som alla drömmer om
Läs mer
Ta referenser på din nya arbetsgivare innan du tackar ja
Ta referenser på din nya arbetsgivare innan du tackar ja
Läs mer
Joakim Johansson, VD Universal Music Group om att rekrytera HR-Direktör
Joakim Johansson, VD Universal Music Group om att rekrytera HR-Direktör
Läs mer