20 november, 2020
Att rekrytera under en pandemi
Från den ena veckan till den andra hände det. Företag drog tillbaka sina pågående rekryteringar och arbetsmarknaden stannade av rejält. Covid -19 var ett faktum och få anade nog vidden av de förändringar vi stod inför. Redan mot sommaren 2020 började glädjande nog en del av vakuumet som rått på arbetsmarknaden under pandemins första månader att lätta och många företag vågade börja tänka framåt igen. Men hur har rekryteringsmarknaden förändrats under pandemin och vilka nya förutsättningar gäller när företag söker personal?
Insight Competence ger dig några spaningar kring hur rekrytering påverkats av pandemin
1. Behovet av konsulter har ökat under pandemin
En mix av konsulter och fast anställda ger företag en flexibilitet att skala upp eller ner utifrån aktuella kompetensbehov. Under pandemin har detta blivit än viktigare och vi ser att behovet ökat rejält. Vi märker också att mer seniora profiler efterfrågas eftersom distansarbete ställer högre krav på att konsulten är självgående och snabbt kan sätta sig in i arbetet.
2. Digitala möten har sina för- och nackdelar
Eftersom hemarbete har blivit ett faktum för många sker numera många arbetsintervjuer via Skype, Zoom eller Google Hangouts. En utmaning med dessa möten är hur arbetsgivaren kan förmedla värdegrund och företagskultur till kandidaten, något som ofta är lättare för kandidaten att uppfatta om man träffats i ett fysiskt möte.
Att utvecklingen av distansarbete påskyndats p.g.a. pandemin har också sina fördelar, en av dessa är att rekryteringsprocesserna har kortats ner samt blivit mer strukturerade. Både kandidater och arbetsgivare verkar ha lättare att frigöra kalendertid för digitala möten vilket har gjort att det generellt går snabbare från start till sign.
3. Distansarbete lockar de bästa kandidaterna
Möjligheten att jobba på distans gör att företag kan locka till sig kandidater med svårfunna kompetenser, som sitter på annan ort. På välfungerande arbetsplatser kan det öka effektiviteten då pendling, onödiga möten och arbetsrelaterad stress minskar. Vi på Insight Competence har personal både på kontor men även distans. Vår Social Media Manager, Lizet Schoultz Ernelind, arbetar och bor i Spanien och sköter all vår marknadsföring. Läs mer om Lizet här
4. Kandidatupplevelsen – viktigare än någonsin
Digitala rekryteringsprocesser gör det som sagt svårare för en kandidat att få ett grepp om företagets kultur och arbetsklimat. Vad är det för typ av arbetsplats jag kommer till? Vilka blir mina kollegor och vilken typ av stöttning kan jag vänta mig? Hur blir det med onboarding när alla jobbar på distans?
Slutligen, att som fast anställd våga byta arbetsplats under en pandemi kräver ett stort förtroende för företaget i fråga. Tydlig kommunikation, transparenta processer och kontinuerlig återkoppling mellan varje delsteg i rekryteringsprocessen ger bättre förutsättningar för en bra kandidatupplevelse.