Annelie Odén
Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Genuint intresse gör dig till marknadens bästa säljare

Annelie Odén, ny rekryteringskonsult på Insight Competence har över 20 års erfarenhet inom mediebranschen inom allt ifrån projektledning och B2B marknadsföring till roller som försäljningschef. Under dessa år har Annelie samlat på sig en mängd kunskap och erfarenhet och vet vad som gör dig till marknadens bästa säljare.

Annelie Odén

 ” Att få jobba med människor är min största drivkraft och passion. Möta människor och höra deras historia och drömmar i kombination med att hjälpa företag att skapa sitt drömteam är det som får mig att brinna för rekrytering och jag är nu stolt medarbetare och kollega till gänget på Insight Competence. Det är viktigt för mig att vara personlig i allt jag tar mig an och våga vara den jag är, då jag är övertygad om att det är så som långsiktiga och äkta relationer byggs. Detta anammas i alla branscher men speciellt inom sälj. – Annelie Odén ”

Vikten av äkta relationer som säljare

Äkta relationer är just det som gör att du utmärker dig. Om det enda du vill är att få igenom en deal och tjäna pengar bör du tänka om. Vi är alla i princip säljare, även vi som rekryterare. Möjligen ännu mer sedan pandemin tog ett grepp om världen och helt plötsligt lämnade folk utan jobb, företag utan kunder och med en sviktande ekonomi. För att lyckas med att sälja en produkt eller ett varumärke krävs mer än att vara påläst, snabbfotad eller proaktiv. Det krävs oerhört mycket engagemang och kreativitet men framför allt ett genuint intresse för din kund och deras produkt.

Nedan har jag samlat mina absolut bästa tips som gör dig till en stjärna på sälj.

1. Var genuint intresserad av dina kunder

Se till att vara rejält påläst och intressera-och engagera dig i kundens affär/business. Vilka är de viktigaste kontaktpersonerna, hur ser omsättningen ut, vad är deras strategi framöver och vad är det som saknas för att de ska lyckas? Ju mer research du har gjort desto mer säker blir du som säljare.

2. Se till att kundens framgång är i fokus

Var lyhörd för kundens behov. Här är det viktigt att du verkligen förstår att din uppgift är att hjälpa kunden till framgång genom att först förlita sig på dig och att sedan till slut använda sig av din tjänst/produkt. Agera alltid utifrån kundnöjdhet för i grunden handlar försäljningsarbetet om kundtjänst.Se till att vara tillgänglig, snabb på återkoppling, och visa på att du jobbar utifrån kundens bästa intresse. Kundens framgång är det viktigaste, inte din egen!

3. Relationer är en av de viktigaste pusselbitarna till din egen framgång

Att våga vara sig själv fullt ut och personlig i sitt yrke är en av de viktigaste punkterna. Var inte rädd för att ställa frågor. Är det något du inte vet om din kund eller något som din research inte gett svar på- fråga! Det visar bara att du har ett starkt intresse för kunden och deras affär. Alla behöver vi rätt förutsättningar för att lyckas. Bjud på dig själv och visa din personlighet fullt ut. Vissa möten behöver få vara relationsmöten, dvs inte prata affärer utan vara på en mer personlig nivå. Detta ger en bättre förståelse för varandra och hjälper er kommunikation och ert samarbete framåt men även hur ni fungerar som personer.

Sist men absolut inte minst:Det är ok att göra misstag. Alla gör vi dem och alla lär vi oss av dem men stå för dina misstag. Det är bättre att vara ärlig med saker och ting som går fel och fixa dem än att försöka dölja det.

Lycka till!

 

Kontakta Annelie Odén

Annelie har över 20 års erfarenhet i mediebranschen inom projektledning, kundansvar, försäljning, ledarskap/försäljningschef, utveckling av affärer samt marknadsföring B2B. Uppgifterna har under åren utförts på såväl reklambyråer och mediebyråer som mediahus samt produktionsbolag vilket ger Annelie stor förståelse för vad som krävs i rollerna ovan för att skapa en perfect match för både kandidater och företaget.

Läs mer

Nyheter

Fredrik Paul är vår nya rekryteringskonsult
Fredrik Paul är vår nya rekryteringskonsult
Läs mer
Genuint intresse gör dig till marknadens bästa säljare
Genuint intresse gör dig till marknadens bästa säljare
Läs mer
Att leda ett lönsamt bolag genom snällhet
Att leda ett lönsamt bolag genom snällhet
Läs mer
Evelina Josefsson är vår nya Junior Researcher
Evelina Josefsson är vår nya Junior Researcher
Läs mer