Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Att leda ett lönsamt bolag genom snällhet

Under min karriär har jag sett alldeles för mycket av bristfälligt ledarskap. Faktum är att den vanligaste orsaken till att kandidaterna jag möter sagt upp sig har berott på ledarskapet. En bild som bekräftas av undersökningar gång på gång. Nu är det dags att vi kämpar för en verklighet där vi får se mindre av rubriker om utnyttjande av anställda och mer av ledare som insett att det går att leda ett lönsamt bolag genom snällhet.

Medarbetarna är det viktigaste ett bolag har

Eftersom medarbetarna är det mest värdefulla ett bolag har, är det viktigt med ett ledarskap som utgår från den insikten. Chefer som drivs av tjusiga titlar och makt – eller som enbart blivit chefer på grund av att de är vassa på sitt affärsområde – borde kliva av stolen och istället lämna plats åt de ledare som motiveras av att coacha andra människor till utveckling.

Det framkommer tydligt i ledarskapet av vilken anledning en chef hamnat på sin position. Jag förundras exempelvis över hur många kandidater som berättar att de sällan får frågan om deras drivkrafter. Varje affär vinner på att medarbetare får syssla med något de brinner för, då det bland annat kommer att visa sig i form av ökad effektivitet. Även om ett jobb inte är hundra procent roligt så gäller det att hitta glöden hos varje medarbetare. Att vi människor drivs av olika saker är ett faktum och det är genom våra olikheter vi bygger framgångsrika team. Jag tror på en tät dialog kring vad medarbetarna vill göra mer respektive mindre av och att sedan anpassa arbetsuppgifterna så gott det går därefter.

Något annat jag förundras över är hur ofta kandidater sållas bort på grund av obefogade antaganden under rekryteringsprocesser. Vi har de som aldrig kallas till intervju för att de bytt jobb “för ofta”, utan att orsaken undersökts. Vi har även de som döms ut på grund av sin ålder, inte minst inom mediebranschen. Men att ha korta anställningsperioder på sitt cv har ofta en logisk förklaring och det enda åldern faktiskt säger om en person är hur länge individen har levt. Här bör dels rekryterande chefer, dels vi rekryterings- och bemanningsföretag ta ett större ansvar.

Att leda med snällhet betyder inte att kraven sänks

Att leda med snällhet handlar inte om att sänka några krav. Snarare skulle jag säga att det handlar om hur du som ledare framför budskap. Sätt laget framför jaget, verka för allas lika värde, sätt tydliga mål och gå vägen dit tillsammans. Låt er bonusmodell baseras på vad ni som team åstadkommit. Sådana enkla insatser, som att mäta lagets prestation i högre utsträckning än individens, kommer att spegla sig i ett klimat där medarbetare utan tvekan ger av sin tid för att hjälpa varandra.

Personligen vill jag, förutom att driva branschens rekrytering framåt, fortsätta bygga en inkluderande arbetsplats som grundar sig i det klimat jag själv saknat. Med den inställningen har jag och mina kollegor under våra fyra verksamhetsår lyckats öka omsättningen stadigt för varje år, i dagsläget med en omsättning på trettio miljoner kronor. Det är för mig ett tydligt bevis på att det går att driva ett högpresterande, lönsamt företag genom snällhet.

Nu hoppas jag se en förändring inom branschen. En förändring där vi får se många fler ledare driva bolag med hjärta och ödmjukhet. För att komma dit behövs en ökad förståelse för att hög expertis inom ett affärsområde inte är likställt med att vara lämplig för en ledarroll. Det behövs en rekryteringsbransch som tar ansvar för att kandidater bedöms på rätt premisser. Och var och en av oss behöver börja med att våga ta diskussionen när ledare agerar olämpligt. Som Tomas Gunnarsson, föreläsare om mental träning, säger; “att ha ett mjukt hjärta i en hård värld är inte naivt. Det är modigt!”

Maria Bergholtz, VD & Grundare, Insight Competence

 

Maria Bergholtz

Maria Bergholtz

Grundare och VD

Maria Bergholtz, grundare och VD för Insight Competence har över 20 års erfarenhet i mediebranschen inom försäljning, kundansvar och rekrytering. Relationer och försäljning ligger henne varmt om hjärtat och hon älskar verkligen utmaningen att hitta rätt kompetens och personlighet till rätt uppdrag.

Läs mer
Evelina Josefsson

Evelina Josefsson

Junior Researcher

Hos oss på Insight Competence arbetar Evelina som Junior Researcher och är ytterst ansvarig för att hitta nya potentiella kandidater till vår Konsultpool.  " Min drivkraft har så länge jag kan minnas varit att få jobba med människor. Det roligaste jag vet i mitt yrke är att få möta engagerade och motiverade kandidater och hjälpa dem ta nästa steg i sin karriär.

Läs mer
Annelie Odén

Annelie Odén

Konsult- och bemanningsansvarig

Annelie har över 20 års erfarenhet i mediebranschen inom projektledning, kundansvar, försäljning, ledarskap/försäljningschef, utveckling av affärer samt marknadsföring B2B. Uppgifterna har under åren utförts på såväl reklambyråer och mediebyråer som mediahus samt produktionsbolag vilket ger Annelie stor förståelse för vad som krävs i rollerna ovan för att skapa en perfect match för både kandidater och företaget.

Läs mer
Ellen Ploman-Wolinder

Ellen Ploman-Wolinder

Rekryteringskonsult / Kandidatansvarig

Ellen har över 15 års erfarenhet från mediebranschen inom Tv-planering och kommer senast från Discovery Networks. Hon är utbildad på Sälj & Marknadshögskolan och har i sin karriär arbetat mot både mediebyråer och direktkunder. Ellen har även flera års erfarenhet av personalfrågor och personalansvar.

Läs mer
Linda Skyllner

Linda Skyllner

Rekryteringskonsult / Rekrytering- och bemanningsansvarig

Linda har över 20 års erfarenhet i mediebranschen inom media, och marknad. Hon har jobbat på olika mediebyråer som strategisk TV och Radio rådgivare och har även arbetat på MTV som TV specialist. Under årens lopp har Linda byggt upp ett stort kontaktnät vilket hon har nytta av i rollen som Rekryteringskonsult.

Läs mer
Lizet Schoultz-Ernelind

Lizet Schoultz-Ernelind

Social Media & Marketing Manager

Lizet har bred erfarenhet av marknadsföring och framför allt inom försäljning och fastigheter. I tidigare skede har hon även arbetat inom media och rollen som Tv-planerare på ett av de större mediahusen.

Läs mer