Lediga jobbRekrytering & bemanningKontakta oss!

Att rekrytera under en pandemi

Från den ena veckan till den andra hände det. Företag drog tillbaka sina pågående rekryteringar och arbetsmarknaden stannade av rejält. Covid -19 var ett faktum och få anade nog vidden av de förändringar vi stod inför. Redan mot sommaren 2020 började glädjande nog en del av vakuumet som rått på arbetsmarknaden under pandemins första månader att lätta och många företag vågade börja tänka framåt igen. Men hur har rekryteringsmarknaden förändrats under pandemin och vilka nya förutsättningar gäller när företag söker personal?

Insight Competence ger dig några spaningar kring hur rekrytering påverkats av pandemin

1. Behovet av konsulter har ökat under pandemin

En mix av konsulter och fast anställda ger företag en flexibilitet att skala upp eller ner utifrån aktuella kompetensbehov. Under pandemin har detta blivit än viktigare och vi ser att behovet ökat rejält. Vi märker också att mer seniora profiler efterfrågas eftersom distansarbete ställer högre krav på att konsulten är självgående och snabbt kan sätta sig in i arbetet.

2. Digitala möten har sina för- och nackdelar

Eftersom hemarbete har blivit ett faktum för många sker numera många arbetsintervjuer via Skype, Zoom eller Google Hangouts. En utmaning med dessa möten är hur arbetsgivaren kan förmedla värdegrund och företagskultur till kandidaten, något som ofta är lättare för kandidaten att uppfatta om man träffats i ett fysiskt möte.

Att utvecklingen av distansarbete påskyndats p.g.a. pandemin har också sina fördelar, en av dessa är att rekryteringsprocesserna har kortats ner samt blivit mer strukturerade. Både kandidater och arbetsgivare verkar ha lättare att frigöra kalendertid för digitala möten vilket har gjort att det generellt går snabbare från start till sign.

3. Distansarbete lockar de bästa kandidaterna

Möjligheten att jobba på distans gör att företag kan locka till sig kandidater med svårfunna kompetenser, som sitter på annan ort. På välfungerande arbetsplatser kan det öka effektiviteten då pendling, onödiga möten och arbetsrelaterad stress minskar. Vi på Insight Competence har personal både på kontor men även distans. Vår Social Media Manager, Lizet Schoultz Ernelind, arbetar och bor i Spanien och sköter all vår marknadsföring. Läs mer om Lizet här 

4. Kandidatupplevelsen – viktigare än någonsin

Digitala rekryteringsprocesser gör det som sagt svårare för en kandidat att få ett grepp om företagets kultur och arbetsklimat. Vad är det för typ av arbetsplats jag kommer till? Vilka blir mina kollegor och vilken typ av stöttning kan jag vänta mig? Hur blir det med onboarding när alla jobbar på distans?

Slutligen, att som fast anställd våga byta arbetsplats under en pandemi kräver ett stort förtroende för företaget i fråga. Tydlig kommunikation, transparenta processer och kontinuerlig återkoppling mellan varje delsteg i rekryteringsprocessen ger bättre förutsättningar för en bra kandidatupplevelse. 



Rekrytering

Vi är inte bara experter på att rekrytera och bemanna stjärnor inom våra nyckelbranscher – vi är ett passionerat team av veteraner, med ett starkt nätverk och djup egen erfarenhet inom varje område. Vår kompetens kombinerad med det stora personliga engagemang vi investerar i varje uppdrag gör oss till ett säkert val för alla nivåer av rekrytering.

Läs mer om våra tjänster 

Konsultpoolen

Är du frilansande idag eller har du bestämt dig för att lämna din nuvarande anställning och ta klivet över till konsultsidan? Känner du kanske att du stagnerat i din utveckling på din arbetsplats och att det är dags att byta jobb? Då tycker vi att du ska anmäla dig till vår konsultpool.

Läs mer om konsultpoolen här